نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
6215
-
الف
+

آشنایی با خواننده های افغانستان؛ 4. «عارف جعفری»

پارچه « دلم امشب کجا پرواز کرده» با صدای «عارف جعفری» آوازخوان مشهور افغانستانی را می شنوید.

به گزارش آی فیلم2، موسیقی افغانستان بطور کلی دارای چند سبک متفاوت چون محلی و سنتی (فولکلوریک)، مذهبی، پاپ و کلاسیک می باشد.

«رباب» ساز ملی افغانستان است و از سازهای زهی، با دسته کوتاه که با دست یا کمانه نواخته می‌شود که اکثر آوازخوانان افغانستانی بدون استثنا این ساز ملی را در موسیقی های خود استفاده کرده اند.

به گونه ای که اگر مخاطب غیر افغانستانی هنوز صدای آواز خوان را نشنیده باشد با شنیدن آوای دلنشین رباب تشخیص می دهند این موسیقی متعلق به کدام کشور است.

موسیقی افغانستان در سبک‌ها و شیوه‌های گوناگون، هنرمندانی را پرورانده که شهرت بعضی از آنان از حدود مرزهای این کشور نیز فراتر رفته‌ است.

شبکه جهانی آی فیلم2 درصدد است با تهیه سلسله گزارش هایی به معرفی آوازخوان های معروف و جوان افغانستان بپردازد.

4. عارف جعفری

«عارف جعفری» آوازخوان، آهنگ‌ساز، ادیب، شاعر و هنرمند معاصر افغانستان در سال 1353 در باغچار ولایت ارزگان دیده به جهان گشود.

او از همان نوجوانی به هنر موسیقی و ادبیات علاقه داشت و افزون بر سرایش شعر، سازهای نی، کیبورد و هارمونیه را نیز در جوانی فرا گرفت.

جعفری نیز در زمینه ادبیات هم دستی بر آتش داشته و کتاب«از جنس پریشانی» را چاپ و روانه بازار کرده است، وی از بنیان‌گذاران خانه ادبیات افغانستان در ایران و نیز عضو هیئت مدیره آن است.

عضویت در دبیرخانه جشنواره ادبی قند پارسی، دبیرخانه سلسله همایش‌های نقد ادبی «شب‌های کابل» و شورای نویسندگان فصل­نامه «فرخار» از دیگر فعالیت‌های ادبی عارف به شمار می‌رود.

«صیاد»، «رود»، «صبا مزار میرم»، «پرواز» و «تا آن سوی سمرقند» از جمله آلبوم هایی است که تا کنون از «عارف جعفری» این آوازخوان افغانستانی نشر شده است.

ف ا/ ب م

نظر شما
ارسال نظر
کاربر مهمان

صداشون رودوست دارم